Elena Meyer
What is a Flower?, 2025
Animation, 2160 × 2840 (720 × 1280), Ton, 2:40 Min., Loop
Diese Arbeit entstand aus meiner Neugier, welchen Einfluss die Nutzung künstlicher Intelligenz auf unsere Umwelt hat. Die KI wird immer leistungsfähiger und ist kaum mehr aus unserem Alltag wegzudenken. Sie unterstützt uns in verschiedenen Bereichen und kann Vieles erleichtern. Doch sie bringt auch Risiken mit sich.
Ich stellte mir eine dystopische Zukunftswelt vor, in der die Natur vielleicht nicht mehr existiert – da die Nutzung künstlicher Intelligenz enorm viele Ressourcen verbraucht. Aus dieser bedrückenden Zukunftsvision wollte ich etwas Schönes kreieren. Blumen, einst lebendige Natur und Mittel, um Gefühle auszudrücken, existieren nur noch digital: Blumen aus Licht, Algorithmen aus Farben, Gefühle übersetzt in Pixel.
Die Animation, begleitet von einem Gedicht, lädt dazu ein, die Nutzung künstlicher Intelligenz und ihre Folgen kritisch zu hinterfragen. Ist die KI unsere grösste Kreation, oder unser stiller Untergang?
Kurzbio
Elena Meyer wurde in der Schweiz geboren und hat zudem indonesische Wurzeln. Sie studiert Visuelle Gestaltung an der F+F Schule für Kunst und Design in Zürich. Zuvor war sie in der Gastronomie tätig und absolvierte die Berufsmaturität mit Ausrichtung Kunst und Design, wo sie ihre Leidenschaft für das Grafikdesign wiederentdeckte. In ihren Arbeiten bezieht sie gerne persönliche Elemente und Gefühle ein.
Gedicht:
First there was nature, then there was technology.
And with technology came artificial intelligence.
Artificial intelligence was meant to help us in our day-to-day life.
It was meant to make our way of living easier.
It was created to think like us—
to learn, to plan, to navigate, to translate, to create, to solve problems.
For many, this was seen as a milestone in the history of technology.
And as society benefited more and more from AI,
and as we kept feeding it with endless streams of data,
it grew.
Bigger and bigger.
Like a flower.
But with the ever-improving AI, nature began to disappear.
Data centers rose where trees once stood.
A single question to a chatbot consumed ten times the energy
of a standard internet search.
By 2030, its hunger for electricity grew eleven times higher than 2023—
as much as all the world’s data centers had once consumed together.
Rivers dried out, trying to cool down the replacement of trees.
Thirsty for millions of liters of water each day,
by 2030 they would drink 664 billion liters—
four times more than just years before.
Water once meant for fields, for roots, for life itself.
And as the data centers throbbed with power,
the world outside grew hotter.
By 2030, carbon dioxide rose from 29 to 166 million tons.
The world burned a little with every breath.
Once celebrated as a tool for solving our problems,
artificial intelligence had become a problem itself.
It may have expanded our thinking,
and increased our capabilities,
but in return it demanded a price.
A price not paid in money,
but in air, water, and earth.
The flower, once a living symbol of emotions,
could only feel sadness and betrayal.
What remained was a flower of light,
an algorithm of colors.
Feelings, translated into pixels,
calculated by logic.
And we ask ourselves:
Was artificial intelligence our greatest creation—
or our quiet downfall?